Hexagon Ensemble
april 10, 2027 @ 20:15 - 22:00

HEXAGON ENSEMBLE foto: Marije van den Berg
Na 36 jaar kondigt het Hexagon Ensemble zijn afscheid aan. Na decennia van intens samenspel, 142 veelzijdige programma’s en het applaus van maar liefst 324.055 bezoekers valt in augustus 2027 definitief het doek.
Een programma ter gelegenheid van het allerlaatste seizoen van het Hexagon Ensemble, na maar liefst 36 jaar samen opgetrokken te hebben. Het publiek wordt meegenomen op een onvergetelijke reis langs alle denkbare emoties.
Alle meesterwerken die ze spelen en gespeeld hebben zijn onsterfelijk en zitten in hun hart. Maar in augustus 2027 geven ze die met alle graagte door aan de volgende generatie kamermusici.
De leden van het Hexagon Ensemble vertellen zelf over het programma Sweet Memories:
Natuurlijk houden wij van alle muziek die we spelen. Maar in het programma ‘Sweet Memories’ bekennen we kleur. Elk van de leden van het ensemble heeft een absolute favoriet.
Frank: ‘Het weergaloze, ingetogen pianostuk ‘Conte de la vieille grand’mère’ is echt een ‘darling’ van mij. Zó sfeervol en kleurrijk – een universum in anderhalve minuut!’
Arno: ‘Alles wat Mozart voor klarinet geschreven heeft is prachtig. Hij heeft het instrument echt op de kaart gezet en daar kunnen we hem eeuwig dankbaar voor zijn. Ook zijn Kwintet in Es is een hoogtepunt van lyrische verfijning.’ En zo is het, vinden ook de anderen.
Marieke zegt: ‘Er is meer melancholische, donkere muziek dan vrolijke muziek geschreven. Hoewel ik houd van melancholische muziek is het een feest om het Kwintet van Rimski Korsakov te spelen. Het allegro con brio is een kleurig, opgeruimd en soms zelfs juichend stuk waarin alle instrumenten beurtelings soleren.’
Ron voegt toe: ‘Wat het spelen bij Hexagon altijd waardevol heeft gemaakt, is dat we met componisten samenwerkten, en door de jaren heen veel premières hebben gebracht. Mijn favoriete stuk is Schilderijen van een Tentoonstelling, een beroemd stuk van Moessorgski dat door componist en arrangeur Kees Olthuis voor ons is bewerkt. De hoornpartij is lastig en intens, maar gelukkig ook afwisselend.’
Bram noemt nog een onbetwist meesterwerk: ‘Het Sextuor van Poulenc is een van de belangrijkste stukken die voor onze bezetting zijn geschreven, en alleen daarom al is het een ‘signature piece’ van ons. Soms lijkt het wel tekenfilmmuziek, zo springerig en beeldend is het, maar het was de melancholische hobosolo uit het tweede deel die maakte dat ik, al toen ik kind was, ineens hobo wilde spelen.’
Wout zegt tenslotte: ‘Sjostakovitsj kenmerkt zich door schrille, monumentale, sombere en aangrijpend dramatische muziek. En juist deze vier aspecten zitten in de opera Lady Macbeth uit het district Minsk. Het is meesterlijke muziek die je naar de keel grijpt, en precies dat hebben wij als Hexagon Ensemble altijd beoogd: het publiek ontroeren, mee op een onvergetelijke muzikale reis nemen, een reis die langs alle mogelijke menselijke emoties voert.’
Concertagenda gegevens
| Concertcode | G |
| Datum | 10 april 2027 |
| Abonnement | Ja |
| Aanvang | 20:15 |
| Locatie | De Marke |
| Kosten | €25,- |
Programma:
Sweet Memories
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Kwintet in Es groot KV 452 (1784)
Met hobo-klarinet-fagot-hoorn-piano
Francis Poulenc (1899-1963) Sextuor opus 100 (1932/1939)
Met fluit-hobo-klarinet-fagot-hoorn-piano
Pauze
Nikolai Rimski-Korsakov (1844-1908) Uit Kwintet in Es groot opus posth.
Met fluit-klarinet-fagot-hoorn-piano
Sergei Prokofjev (1891-1953)
Conte de la vieille grand’mère (1918)
Piano solo
Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) Drie delen uit ‘De lady Macbeth uit het district Mtsensk’ (1932) Arr. Kees Olthuis
Met fluit-hobo-klarinet-fagot-hoorn-piano
Modest Moessorgski (1839-1881)
Uit ‘Schilderijen van een Tentoonstelling’ (1874) Arr. Kees Olthuis