Sopraan Elisabeth Hetherington interpreteert oude en moderne muziek en vindt haar eigen weg in het samenbrengen van deze uitersten binnen de muziekgeschiedenis. Elisabeth slaagt erin om moeiteloos de kloof tussen oude en hedendaagse muziek te overbruggen en heeft talloze werken in première gebracht en opgenomen in heel Nederland, België, Noorwegen, Estland en Rusland. De jonge sopraan heeft een passie voor multidisciplinaire uitvoeringen en werkt graag met andere artiesten, zelf heeft zij ook een achtergrond in dans. Ze werkt momenteel met moderne dans Leineroebana en het Amsterdamse Cello Octet aan Sonus Motus, dat in 2022/2023 in première en tournee is gegaan. Daarnaast is ze bezig met het ontwikkelen van projecten met Holland Opera, Holland Baroque en Ludwig Orchestra. Elisabeth won in 2020 de Dutch Classical Talent Award en nam al een eigen album op bij AvroTros. Elisabeth komt uit Toronto en is cum laude afgestudeerd aan het Conservatorium van Amsterdam waar zij Zang Oude Muziek studeerde.
De Braziliaanse Regina Albanez studeerde klassiek gitaar en compositie aan de Universiteit van Campinas (Sao Paulo). Daarna studeerde ze renaissance- en barokluit, theorbe en barokgitaar bij Toyohiko Satoh aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Regina is een van de meest actieve luitspelers in Nederland; ze speelde o.a. met het Nederlands Kamerorkest en Nederlands Kamerkoor, De Nederlandse Bachvereniging, Combattimento, Cappella Amsterdam, Concerto Palatino, het Utrechts Barok Consort, Frank Groothof en Currende. Naast haar concerten in Nederland trad Regina op in festivals voor oude muziek en in concertseries over de hele wereld en maakte zij talloze radio-opnamen en cd’s. Regina is tevens een talentvol componiste. Werk van haar is uitgegeven bij GSP in San Francisco.
Maaike Boekholt studeerde viola da gamba bij Freek Borstlap aan het Brabants Conservatorium en behaalde daarna haar Solistendiploma aan het Utrechts Conservatorium bij Anneke Pols. Als soliste en continuo-speelster gaf zij vele concerten over de hele wereld. Ook werkte zij mee aan talrijke televisie-, radio- en cd-opnamen in binnen- en buitenland. Maaike speelde als soliste in de passies van Bach met o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentieorkest en Philharmonie Zuid. Daarnaast is zij docente viola da gamba in Den Bosch en Budel en geeft zij regelmatig cursussen in binnen- en buitenland.
Het ensemble
La Primavera is een barokensemble dat al meer dan vijfentwintig jaar met veel liefde en plezier kwalitatief hoogstaande renaissance- en barokconcerten geeft in binnen- en buitenland. La Primavera (Spaans/Italiaans en Portugees voor lente) verwijst naar het muzikale voorjaar wat in de late renaissance ontsprong en tot bloei kwam in de barok. Centraal staan programma’s die vol passie en vreugde en op een toegankelijke manier aan het publiek worden gebracht. La Primavera is een flexibel en creatief ensemble dat samenwerking met andere ensembles en kunstvormen zoekt en actief probeert nieuwe wegen te vinden om de barokmuziek aantrekkelijk te maken voor een breed publiek.
Een korte impressie, samengesteld uit perscitaten: Betoverende charme, puur, integer, sensueel, temperamentvol, indrukwekkend, hoog niveau, heel veel passie en spontaan.
Tijdens het Van Wassenaer Concours 1996 – een internationaal concours voor ensembles Oude Muziek – behaalde La Primavera de derde prijs en de prijs van het beste Nederlandse ensemble. In 1998 werd deze prestatie nog overtroffen met de tweede prijs en de publieksprijs tijdens het tiende Van Wassenaer Concours.
Food of Love – een muzikaal drieluik
De samenwerking met de sopraan Elisabeth Hetherington blijkt een gouden combinatie: een jonge, expressieve soliste gekoppeld aan een ervaren en op elkaar ingespeelde continuo begeleiding: Regina Albanez (theorbe en luit) en Maaike Boekholt (viola da gamba). Samen ontwikkelden zij het programma Food of Love met werken van Henry Purcell. Zijn muziek heeft alles in huis wat ons hart en ziel aanspreekt. Deze meester van de barok heeft ondanks zijn korte leven (36 jaar) het hele spectrum van menselijke emoties en gevoelens in zijn muziek gebruikt. Emoties die te allen tijde opnieuw naar boven komen: angst en eenzaamheid in “Music for a While”, hoop en verbondenheid in “If Music be the Food of Love”. Maar ook “the bright side of life” is aanwezig, toen en nu, in het humoristische “Oh Fair Cecilia” en het Schotse lied “ It was within a furlong of Edinborough town”. Het driedelige programma wordt aangevuld met Engelse instrumentale muziek en “musical humors” van o.a. John Dowland en Tobias Hume. De drie musiciennes verbinden de muziek door middel van poëtische en humoristische verhaaltjes.
Muziek kan in een omhelzing die voedt en troost, een lach geven. “Let the Music be the food of life”!